تنگ رازیانه و پل گاومیشان

تنگ رازیانه، پل گاومیشان، سنگ معلق گرز لنگر وتنگ بهرام چوبین

4 روزه

سفر به ایلام یکی از جذاب‌ترین سفرها به طبیعته. مناطقی بکر که کمتر مورد توجه طبیعت‌گردها قرار گرفته در حالیکه جزء بهترین مناطق طبیعی ایرانه.

توی یک روز خرداد تصمیم گرفتیم به ایلام سفر کنیم. شنیده بودیم که ایلام پر از مناطق دیدنی و طبیعیه. تصمیم گرفتیم بریم و از نزدیک همه این‌هایی که بقیه میگفتن رو ببینیم. دو روز مرخصی گرفتیم برای سفر 4 روزه و پنجشنبه صبح با ماشین شخصی راه افتادیم به سمت ایلام. 8 نفر بودیم و دو تا ماشین.

مقاصدمون رو لیست کردیم و دیدیم که چقدر جای دیدنی توی ایلام هست!

شب اول توی اقامتگاه بوگردی گرزلنگر موندیم. یه جای فوق‌العاده و جذابی بود. شب دوم رفتیم کنار دریاچه سد سیمره و کمپ کردیم. رفتیم جایی که هیچ انسانی نبود و اگر تعدادمون کم می‌بود شاید یکم هم می‌ترسیدیم!

کنار سد سیمره چوب هم سخت پیدا میشد. یه مقدار دورتر از دریاچه یه کارگاه عمرانی قدیمی بود که مشخصا هیچ استفاده‌ای ازش نمیشد. یه نگهبان داشت که ما ازش در مورد کمپ کردن پرسیدیم. یه جایی رو بهمون نشون داد که کمپ کنیم و یه مقداری هم چوب اضافه داد بهمون که باهاش آتیش روشن کردیم. هیچ گروه دیگه‌ای اونجا نبود. شب هم چندتا روباه دیدیم که تو فاصله‌ی صدمتری ما قدم میزدن!

شب سوم رو توی روستای علم یه کانکس اجاره کردیم و خوابیدیم.

توی مسیری که رفتیم روستاها خیلی امن بودند و مردم واقعا واقعا مهمون نواز بودن.

همه مسیرها آسفالت بودن فقط برای رسیدن به تنگ کافری حدود 10 دقیقه توی جاده خاکی رفتیم و اگه آب رودخونه بالا باشه باید حدود نیم ساعت هم پیاده‌روی کرد. کلا هم این مسیرهایی که ما رفتیم خیلی سر راست و راحت نبودن و بعضا مسیرهای سختی رو پیاده‌روی و کوه‌پیمایی کردیم. راستی روستای گرز لنگر هم تابلو نداره و مسیرش هم توی گوگل مپ نیست. باید از محلیا مسیر دقیقش رو پرسید.

توی مسیری که رفتیم به خصوص روستاهایی که ازشون رد میشدیم وضعیت معاش خوبی نداشتند. کلا بعضی روستاهای ایلام وضعیت مالی خوبی ندارن و به نظرم خوب میشه که اگه به عنوان توریست میرین اونجاها یه بخش از هزینه‌تون رو توی همون روستاها بکنین و مثلا خریدهای روزمره‌تون رو از همونجا تهیه کنین.

تنگ بهرام چوبین، تنگ رازاینه از بهترین جاهای سفر بودن. کلا ایلام دره‌ها و تنگ‌های خیلی زیادی داره که واقعا هرکدومشون زیبایی مخصوص به خودشون رو دارن. اینها در کنار مردم محلی فوق‌العاده‌ای که داره به محلی عالی برای سفرهای طبیعت گردیه.